Uppgifter

Jag har ju aldrig bloggat med elever tidigare men jag räknar med att ni ska klara uppgiften på två lektionspass (tidsplanen är flexibel, jag har extrauppgift för de som behöver det). Ni ska med andra ord vara klara på tisdag den 22mars. Läxan till fredagen blir att kolla filmer och resurser som era klasskamrater publicerat. Fredagens lektion ägnas bland annat åt att se filmer och resurser tillsammans.

1.Ni ska förs av allt lära er att logga in på bloggen. Inlogningsuppgifterna ligger i facebookgruppen.

2. Ni ska nu leta reda på och välja ut en bra youtube film eller en resurssida som handlar om genetik. När ni valt film/resurs ska ni publicera filmen i kategorin genetik samt skriva ett inlägg där ni motiverar varför ni valt just den och berättar vad filmen/resursen lärt er. För att ni ska vara lätta att söka på och för att jag ska kunna bedöma ert arbete ska ni lägga in era förnamn som etikett i bloggen.

3. Nu är det dags att titta på och ge respons på inläggen som eleven som står före och eleven som står efter dig i klasslistans gjort. Du får så klart kommentera och titta på flera inlägg. Avsluta inlägget med en fråga till de som publicerat.

4. Skriv ett meddelande till mig på facebook eller skriv ett inlägg i bloggen där du utvärderar, berättar hur det gick, vad du tyckte om uppgiften samt ger mig förbättringsförslag. Du ska också skriva en fråga på ert inlägg som jag ska sammanställa till en frågesport.

5. Titta på filmerna och besvara frågorna:
A. Förklara orden och rita en skiss där du visar var de finns i cellen: DNA, kromosom, gen, m-rna.
Vilken är den genetiska koden?
B. Vilken uppgift har m-rna, var och hur bildas den.
C. Vad är det forskarna hittat som påverkar hur snabbr vi åldras.
D. Vad är dominant respektive recesiv gen.
E. Kan brunögda föräldrar få blåögda barn?
F. Rita ett korsningsschema och förklara hur könet ärvs.
G. Varför är män oftare färgblinda än kvinnor?
H. Lyssna på killen som har downs syndrom vad är det han vill att alla människor ska göra.
I Vilken är orsaken till downs syndrom?
J Ge fyra exempel på ärftliga sjukdommar och fyra sjukdommar som beror på miljön.
K. Förklara skillnaden mellan vanlig celldelning och reduktionsdelning
L. Varför är det nödvändigt att kromosomernas antal minskOar till hälften vid reduktionsdelningen?
M. Hur kan det komma sig att det föds ungefär lika många flickor som pojkar, rita ett korsningsschema och förklara!
N. Varför är inte helsyskon exakt lika varandra, de har ju samma föräldrar.

6. Nu får du välja mellan att jobba på Godkändnivå med arbetsuppgifter eller fördjupa dig inom ett av följande ämnen:
Obs är inte klart ännu funderar fortfarande..
Människans evolution fortsätter ju, vilka egenskaper kommer att premieras och vad kommer det leda till?
Genteknik kontra avel,
Fosterdiagnostik/designade barn
genterapi,
medicintillverkning tack vare genteknik,
kartläggning av mänskliga gener vad vill vi veta och vad vill vi inte veta ( hur påverkas man av att veta att man löper stor risk att få en sjukdom).

Resultatet av dina studier ska leda till ett blogginlägg och kanske en lektion eller i alla fall en diskussion med dina kompisar där du är samtalsledare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s